Στα μαχαίρια Ηλεία και Μεσσηνία

Ανατολικά. Ο γεωγραφικός προσδιορισμός δεν αφορά την… Εδέμ. Αλλά το πού πρέπει, σύμφωνα με παράγοντες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και περιβαλλοντικές οργανώσεις, να περάσει η Ιονία οδός (ή Βορειοδυτικός Αξονας Πελοποννήσου) στην περιοχή του Καϊάφα, στην Ηλεία. Η συγκεκριμένη περιοχή, βαρύτατα πληγείσα από τις πυρκαϊές του 2007, αποτελεί μοναδική περίπτωση οικοσυστήματος λίμνης με έξοδο προς τη θάλασσα και- ελάχιστου, πλέον- πευκοδάσους. Η πρόσφατη αναφορά στο ζήτημα της υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κυρίας Τίνας Μπιρμπίλη, η οποία έκανε λόγο για «επανεξέταση της χάραξης», προηγήθηκε μόλις λίγες ημέρες της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία υπογράμμιζε ότι «η μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην περιοχή Καϊάφα Ολυμπίας Ηλείας, που ενέκρινε το παλιό ΥΠΕΧΩΔΕ το 2006, είναι ελλιπής». Με άλλα λόγια, το έργο, σε μήκος περίπου 5 χλμ., στερείται αξιόπιστης περιβαλλοντικής μελέτης, ενώ η Ευραπαϊκή Επιτροπή απορρίπτει λόγω επιβάρυνσης του οικοσυστήματος και την ιδέα υπογειοποίησης του αυτοκινητοδρόμου. Η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Ενωσης προέκυψε μετά την αναφορά προς τα κοινοτικά όργανα του Συλλόγου Περιβαλλοντικής Προστασίας Ζαχάρως. Οι παραπάνω εξελίξεις μπορεί αφενός να «δικαιώνουν», όπως τονίζει ο πρόεδρος του συλλόγου κ. Κ. Αγραπιδάς, τους πολίτες που προσέφυγαν και να «λειτουργούν σωτήρια για τον Καϊάφα», ανοίγει όμως έναν «κύκλο αγωνίας» για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου. Οι τοπικοί παράγοντες ανησυχούν για την τροπή και την πορεία που μπορεί να πάρουν τα πράγματα και εκφράζονται φόβοι ότι η Ιονία «δεν θα ολοκληρωθεί, θα σταματά στον Πύργο και το υπόλοιπο κομμάτι (Πύργος – Τσακώνα Μεσσηνίας) θα παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες», απειλώντας να φέρει «στα μαχαίρια» τις τοπικές κοινωνίες.

Με κοινή τους πρωτοβουλία, οι νομάρχες Μεσσηνίας- και πρόεδρος της ΕΝΑΕ- κ. Δ. Δράκος και Ηλείας κ. Χ. Καφύρας έχουν ζητήσει εγγράφως συνάντηση με την κυρία Μπιρμπίλη και τον συναρμόδιο υπουργό Υποδομών, Δικτύων και Συγκοινωνιών κ. Δ.Ρέππα, προκειμένου να ξεκαθαριστεί η κατάσταση.

«Επιδιώκουμε τη συνάντηση ως ένδειξη υποστήριξης για την υλοποίηση του έργου» τονίζει ο νομάρχης Μεσσηνίας κ. Δράκος. Και προσθέτει: « Τα προβλήματα που έχουν τώρα ανακύψει, τα είχαμε προβλέψει. Επρεπε εξ αρχής, ήδη από το 2000 που ξεκίνησε η συνολική μελέτη του έργου από την Ηγουμενίτσα στην Καλαμάτα, να προκριθεί η λύση της ανατολικής χάραξης». Το κόστος όμως είχε θεωρηθεί δυσανάλογο, καθώς ανατολικά του Καϊάφα δεσπόζει ο ορεινός όγκος του Λαπίθα. Τη λύση της ανατολικής χάραξης, με διαδοχικές γέφυρες και σήραγγες ως τουλάχιστον τα όρια των οικισμών Σχίνοι και Κακόβατος, προτείνει και ο νομάρχης Ηλείας κ. Καφύρας. «Ενδεχόμενη παύση του έργου δεν ευνοεί την ανάπτυξη της περιοχής».

Το ελάχιστο που διεκδικείται, σε περίπτωση που «κολλήσει»- ξανάστα χρήματα η παράκαμψη στα ανατολικά, είναι η διευθέτηση εργασιών διαπλάτυνσης και ηλεκτροφωτισμού στο υπάρχον τμήμα του δρόμου. Είναι, όμως, αυτό αρκετό; «Η Νοτιοδυτική Πελοπόννησος πάσχει από ένα απαρχαιωμένο και ακατάλληλο οδικό δίκτυο» υποστηρίζει ο κ. Δράκος. «Ακόμη και αν ολοκληρωθεί η Ιονία, Μεσσηνία και Ηλεία δεν έχουν το παράλληλοεπαρχιακό δίκτυο που θα εκτονώνει την αυξημένη κινητικότητα εμπορευμάτων και προσώπων». Τόνωση της κινητικότητας. Οι… μαγικές λέξεις. Η Ιονία φαντάζει η οδός η οποία θα ενισχύσει ταυτόχρονα τον τουρισμό, την εμπορευματική κίνηση και την ανάδειξη των μεταφορικών και αποθηκευτικών δυνατοτήτων στα λιμάνια του Κατάκολου και της Καλαμάτας. Τη λύση της ανατολικής χάραξης, σύμφωνα με τα διεθνώς κρατούντα επιστημονικά μέτρα εξέτασης των περιβαλλοντικών και κοινωνικών συνεπειών, υποστηρίζει και ο κ. Αγραπιδάς. « Θα αποτελούσε γελοία αντίφαση να προστατεύουμε τα οικοσυστήματα και όχι τους όρους διαβίωσης των ανθρώπων,οι οποίοι θα υποστούν μεγάλη επιδείνωση αν ο δρόμος διέλθει μέσα ή παράλληλα προς τους παραλιακούς οικισμούς» τονίζει.

  • Ι. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ | ΤΟ ΒΗΜΑ, Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2009
Advertisements
  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: